Despre proiect Made in RO

MADE IN RO: 100 ani de branding românesc, un nou proiect cultural marca Asociației ESCU

Proiectul Made In RO: 100 de ani de branding românesc este propunerea și viziunea Asociației ESCU de celebrare a ideii de stat modern printr-o inițiativă culturală efervescentă, care își asumă o retrospectivă ilustrată a publicității românești din ultimul secol, aducând în premieră o pagină neobișnuită din istoria intimă a țării, aceea a brandurilor și mărcilor naționale.

Reclamele și brandurile sunt o oglindă retrovizoare către piaţa noastră de publicitate din trecut. Expoziția principală itinerantă în București, Cluj-Napoca și Timișoara, secondată de conferințe și ateliere creative, care vor reprezenta scurte introspecţii în istoria ilustrată a publicităţii româneşti. Imaginat ca un puzzle, proiectul-eveniment îşi propune să evidenţieze transformările unui domeniu economic și cultural complex prin creația publicitară a timpurilor.

Proiectul este spiritul regăsit sau descoperit al unei perioade anume și, nu în ultimul rând, este o oportunitate de documentare și delectare pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media care vor fi invitați, printr-o serie de workshop-uri, conferințe, discuții să valorifice, prin activitatea lor, reușitele brandurilor românești. Activitățile proiectului (expozițiile itinerante, proiecțiile de filme/video-uri, conferințe/dezbateri, ateliere creative și momente artistice etc.) permit accesul tuturor participanților, în regim de gratuitate, la evenimentele incluse în program.

Proiectul Made In RO: 100 de ani de branding românesc își propune să demonstreze potențialul creativității românești de a deveni un adevărat instrument de coeziune comunitară, un ingredient util în procesele de regenerare și dezvoltare artistică, de inventivitate, dar și o resursă pentru strategiile de dezvoltare economică și de branding național.

Expoziția nu cuprinde doar obiecte iconice, creații publicitare documentate, personalități și interpretări vizuale, ci și povești: despre antreprenori și întreprinderi, despre nevoi, visuri, posibilități și limitările unei națiuni în diverse momente ale istoriei sale. Prezentarea acestora într-o ordine cronologică demonstrează că, în istoria de 100 de ani a produselor românești emblematice, anumite materiale, teme și forme se reîntorc și iau noi înfățișări.

În trecut, ca și în prezent, editorii de ziare își vindeau spațiul publicitar tot prin reclame publicate în edițiile zilnice, cei care doreau să își promoveze afacerile urmând a achita un preț anume pentru fiecare cuvânt conținut de advertorial, mica publicitate fiind tipărită, de obicei, pe ultima pagină a ziarului. Marile întreprinderi ale vremurilor, dar și meșterii locali și antreprenorii din micile sau marile orașe, își vindeau produsele și industriile alături de titluri care promiteau divulgarea secretului frumuseții veșnice, îndulcirea vieții prin bombonerii și patiserii, afișe de cinema, anunțuri matrimoniale sau de angajări, propagandă politică și aventuri turistice nebănuite pe plaiurile țării.

Centenarul Marii Uniri reprezintă un eveniment unic în viața societății românești, care, pe lângă încărcătura istorică și de comemorare, este și un moment de auto-reflecție al societății noastre asupra României de ieri și de azi, dar și un prilej de a trece în revistă anumite capitole definitorii culturale, economice și sociale care vorbesc despre evoluția identității imagistice a unei națiuni, iar mica istorie a publicității și a apariției și dezvoltării brandurilor autohtone reprezintă un pasaj teribil de interesant, sincer, hedonist și vocal în a reflecta schimbările prin care au trecut cultura și mentalul colectiv pe parcursul acestui secol.

Proiect inițiat și organizat de: Asociația Escu
Co-finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale
Curator și colecționar principal: Florian Ciobanu, colecția privată Reclame Vechi Românești 1840 – 1995
Parteneri: AWE . Adaptive Work Environment, Centrul de Cultura Urbană – Casino Cluj, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș.